Terug naar Nederland (tot Den Helder)

Terug naar Nederland (tot Den Helder)

Londen – Oostende

Zaterdagmorgen 29 juni staan we op tijd op om het schip klaar te maken voor vertrek. De rubberboot wordt opgeruimd en de bun weer zeeklaar gemaakt. Een klein groepje belangstellenden komen ons uitzwaaien en na een bak koffie en wat kaartjes achter te laten bij Hermitage Moorings bewoners starten we de motor en maken we rond 09:30 u engelse tijd de trossen los en vertrekken we met stroom tegen op weg naar Oostende. De wind is zoals we inmiddels gewend zijn weer eens pal tegen.

Bij Greenwich staat Ulke Veersma te zwaaien en dan zijn we weer op onszelf aangewezen. Wat verder stroomafwaarts worden we opgelopen door de Cuauhtémoc, een Mexicaans tallship met een uitgelaten bemanning die dansend op stevige muziek voorbij varen.

Als we uiteindelijk De Swale oversteken dan draait de wind langzaam naar het zuiden en kunnen we zeil zetten. Inmiddels zijn Jack en Karin van den Berg ons met Us Faam voorbij gelopen op weg naar Ramsgate. Bij Margate gaat Us Faam de hoek om naar Ramsgate en varen wij inmiddels aan de wind richting het eerste grote windmolenpark.

Het wordt langzaam donker en in het donker moeten we de motor nog een half uurtje bijzetten om niet door de stroom tegen de eerste windmolen aan te stromen. We horen de wieken zoeven als we er vlak langs varen en dan ligt de zee voor ons open en kunnen we vrij verder zeilen.

De nacht verloopt prima, de wind wakkert langzaam steeds meer aan en ruimt verder naar het zuidwesten. De eerste mijlen echt bezeild van deze reis! Als het weer begint te dagen komen we aan bij de shipping lane. We steken zonder problemen over en hoeven niet uit te wijken voor de scheepvaart. Onze AIS wordt goed opgemerkt want in de tweede lane zien we een zeeschip koers wijzigen om achter ons om te gaan.

We steken een rif om makkelijker te sturen en varen met een bakstagwind dwars op de Kust van Vlaanderen af. Voor Duinkerken maken we een gijp en zo kunnen we over de andere boeg tussen de banken door langs de Belgische kust verder varen. De kust van België is voor een behoorlijk deel bebouwd, flats torenen hoog boven de kust uit. Af en toe is een stukje duin zichtbaar. 

Zondag in het begin van de middag lopen we op Oostende aan. Er is een wedstrijd gaande met jetski’s, het ziet er eerst wat gek uit alsof er overal branding is, maar als we dichterbij komen snappen we wat we zien. We lopen tussen de nieuwe pieren van Oostende binnen en besluiten het advies van de port control te volgen om de Mercator haven in te gaan. Dat is een dok wat mooi in de stad ligt en de bijzonder aardige havenmeester en sluiswachter heeft een mooi plekje voor ons vrij. Naast de douches en als we van boord gaan lopen we zo de stad in richting het strand.

Dat doen we later in de middag dan ook en via een strandwandeling komen we bij een leuke kroeg waar we onderzoek doen naar de kwaliteit van de Belgische bieren die daar worden getapt. Als de gehele bemanning daar is gearriveerd lopen we samen langs de boulevard en de restaurantjes en in één van de laatste gaan we naar binnen. Mosselen, garnalenkroketten en andere lekkernijen worden met smaak gegeten en na een leuke avond gaan we voldaan aan boord. Omdat de wind de volgende dag nog goed staat voor de volgende etappe wordt besloten dat we niet blijven liggen maar de volgende dag meteen door zullen varen naar Scheveningen.

Oostende – Scheveningen

Maandagmorgen 08:30u gooien we los en varen we via de sluis naar buiten. Het is prachtig weer, de zon schijnt volop en de wind is westelijk, dus ook vandaag zullen we met een bakstagwind tussen de banken door richting Nederland kunnen zeilen. We zeilen lekker vlot langs de Belgische kust en al gauw komen Zoutelande en de Zeeuwse eilanden en vuurtorens in zicht. Een duif lift een heel eind met ons mee, hij is moe en rust even lekker uit. Als de stroom tegen gaat lopen en de wind wat af begint te nemen dan loopt de snelheid over de grond flink terug. 

Met een paar knopen snelheid kruipen we richting de Maasmond, waar veel scheepvaart in en uit de havens van Rotterdam vaart. Als we een mijltje voor de Maasmond zijn begint de stroom af te nemen en neemt de wind weer wat toe. Na de verkeersdienst te hebben opgeroepen voelen we ons goed begeleid. Er is flink wat scheepvaart, maar we komen er zonder problemen tussendoor. De verkeersleiding houdt ons goed in de gaten en vraagt enkele zeeschepen rekening met ons te houden. 

Het wordt inmiddels al aardig donker en in het donker varen we langs de kust naar Scheveningen. Als we nog een mijl of 10 van Scheveningen zijn zien we dat het grootschootblok uit zijn strop is geschoten, de takeling die de strop bij elkaar houdt is losgeraakt. We besluiten het even zo te laten totdat we gaan strijken voor de haven van Scheveningen. 

’s Nachts om 01:30u komen we vlak voor de pieren van Scheveningen. We laten het grootzeil rustig zakken en halen de grootschoot hand over hand binnen terwijl we borgen met de bulletalie zodat de giek niet met de mannen aan de schoot aan de haal kan gaan. Dat verloopt allemaal voorspoedig en we zeilen onder fok en kluiver verder de haven binnen. Als we uit de golven zijn strijken we de rest van de zeilen tussen de pieren en varen de haven binnen. Scheveningen port control wijst ons een mooie ligplaats in de tweede haven, mooi dicht bij de stad en aan een drijfsteiger. Op de steiger staat wat familie ons op te wachten en met een borrel sluiten we ook deze etappe weer af en zijn we weer op Nederlands grondgebied.

Scheveningen

Doordat de wind naar het noorden draait en we nog een paar dagen tijd hebben om naar Den Helder te komen besluiten we dinsdag en woensdag te blijven liggen in Scheveningen. We liggen er lekker, Scheveningen en Den Haag zijn leuk om te bezoeken en het is prachtig weer. De bemanning bezoekt diverse musea en panorama Mesdag mag ook niet ontbreken!

We maken nog wat grappige foto’s van de vlag van Radio Holland op hun oude gebouw, dat nou van Rabobank is, en zo vermaken we ons prima. Veel mensen komen kijken en de meeste mensen die even stoppen hebben van onze reis gelezen. Het media offensief is goed gelukt!

Scheveningen – Den Helder

Donderdagmiddag 4 juli rond 14:00 uur, als de stroom mee begint te lopen, vertrekken we uit Scheveningen. Het is bewolkt maar de wind komt weer uit de goede hoek (W) en we zeilen halve wind rustig langs het strand. Gedurende de dag krimpt de wind netjes met ons mee zodat we de kust de hele tijd kunnen bezeilen. In de schemering passeren we IJmuiden en krijgen we de stroom tegen.

Gedurende de nacht neemt de wind behoorlijk toe, uiteindelijk zeilen we midden in de nacht op de aanloopton van het Schulpengat aan. Het roer is bijna niet te houden en met een ‘Friese zak’ wordt het grootzeil flink verkleind en wordt het allemaal weer wat handelbaarder. Hier komt toch weer de oude kennis goed van pas, een palingaak heeft nou eenmaal een groot grootzeil omdat de mast ver naar voren staat vanwege de bun, dus zeil minderen begint met het grootzeil. 

Met nog flinke tegenstroom varen we het Schulpengat in en met het krieken van de dag lopen we langs Huisduinen het Marsdiep op en kunnen we op de havenhoofden af. Uiteindelijk meren we na 15 uur zeilen af aan de kade. Na een kijkje te nemen op de wal zien we dat we verder Den Helder in moeten en uiteindelijk komen we om half negen aan bij onze ligplaats voor het Dutch Wooden Boat festival in de Willemsoord haven. We liggen mooi vooraan zodat Freerk ook een mooie plek bij het schip heeft om paling te roken.

Pin It on Pinterest