Verblijf in Londen aan de Hermitage Community Moorings

Het eerste weekend

De eerste twee dagen in Londen zijn we vlaggenschip op de open dagen van de Hermitage Community Moorings, een mooie gelegenheid om honderden bezoekers onze mooie aak te laten zien en om ons verhaal van de reis te vertellen. Bewondering en verbazing zijn alom en de dagen vliegen voorbij.

Zondagavond hebben we de eerste opening van de Tower Bridge geboekt. Rond hoogwater kunnen we de plek van de Dutch Mooring verkennen en een rondje door de Upper Pool varen. Wat een unieke ervaring als die monumentale brug voor ons open gaat, het is maar een brug, maar een icoon van Londen en de laatste barrière voor de Dutch Mooring, echt fantastisch om daar doorheen te varen!

Maandag

Maandag aan het begin van de middag varen we met laag water weer door de Tower Bridge en maken we foto’s vanuit de rubberboot bij de Dutch Mooring, binnenkort meer daarover, hieronder een voorproefje.

’s Avonds worden we door twee gidsen rond de Upper Pool geleid en leren we veel over de Theems van weleer en hoe die zich heeft ontwikkeld, en over ‘mudlarks’, archeologen die de oevers van de Theems afstruinen op zoek naar items die meer kunnen vertellen over het leven op en rond de Theems.

Dinsdag

Dinsdagmorgen staan we vroeg op, het regent pijpenstelen en we proberen eerst een taxi te regelen. Dat lukt niet echt dus daarom besluiten we op de fiets te stappen. Dat is een stuk gemakkelijker en omdat de regen net is opgehouden ook best lekker. We fietsen langs de Theems, een route waarbij we regelmatig over Theems uit kunnen kijken. Dan door Canary Wharf en uiteindelijk komen we aan bij New Billingsgate Fishmarket. De beloofde introductie door de chief inspector gaat niet door omdat we een beetje te laat zijn, maar we lopen rond over de markt en verbazen ons over de kleinschaligheid (en een beetje over de rommel). Er staat nog 1 eelshop, vroeger waren dat er veel meer. Hij verkoopt levende paling uit een ladekast en verder glazed eel en andere “lekkernijen”. Hij is niet echt geïnteresseerd in de paling die we mee hebben, wil het eventueel wel kopen als we de paling naar Billingsgate brengen. Na een uurtje rond te hebben gelopen fietsen we weer terug naar de Mooring.

Daarna lopen we naar Tower Hill en nemen we de snelboot naar Greenwich. Na een bezoek aan de Cutty Sark en het Maritime Museum worden we ontvangen door Ulke Veersma en Klaas Overzee. Ulke leidt ons naar de Painted Hall, de opkeamer van het zeemanshuis. Het was de ceremoniële eetzaal van het Royal Naval College. De barokke plafondschilderingen zijn erg mooi, liggend op de banken is het ook wel lekker om stiekem de ogen even dicht te doen. In de catacomben gooien we nog een paar kegeltjes om, een spelletje dat vroeger werd gedaan met korvijnagels en pokhouten kanonskogels. Na een klim naar het Royal Observatory, waar de nul-meridiaan loopt, gaan we voldaan terug naar de Palingaak.

Dinsdagavond hebben we afgesproken met de bewoners van de Hermitage Moorings, zij verzorgen de BBQ en wij verzorgen de drank. Tijdens de ontzettend gezellige avond worden banjo, viool, trekzak een gitaar tevoorschijn gehaald en genieten we van Shanti en andere liederen. Jack haalt nog een boek met zeilkampliederen en zo zingen wij ook van Rotterdam, de Rotte, Ameland en Amsterdam.

Woensdag

Woensdagochtend hebben we even tijd voor onszelf, tijdens de lunch komt Reuters aan boord voor een interview met Andrew Kerr (video). Uiteindelijk varen we met enkele gasten nog een keer de Tower Bridge door, gefilmd door de cameraman van Reuters.

In de loop van de middag verzamelen zich steeds meer mensen aan boord die uiteindelijk meelopen naar de Dutch Church voor een kerkdienst en de kranslegging ter ere van de gestorven zeelui. Al met al een mooie dienst en ook wel ontroerend. Na de dienst worden nog wat palinggedichten voorgedragen door vier dichters. Als afsluiting schenkt de Dutch Church een borrel. Op de terugweg komen we nog langs een pub die we niet voorbij konden lopen, met een pint lager of ale evalueren we de dag nog maar even.

Donderdag

Donderdag hebben bemanningsleden diverse plannen, van mudlarken tot musea bezoeken. Maar eerst hebben we een bijzondere ontmoeting. Tony Hak staat naast de aak, zijn overgrootvader was schipper op een palingaak en heeft zijn grootvader op 12 jarige leeftijd meegenomen naar Londen omdat er geen werk was in Heeg. De 12 jarige Pieter werd te werk gesteld in een Pie and Mash shop. Pieter trouwt uiteindelijk met de dochter van de eigenaar en begint zijn eigen Pie and Mash shop en blijft in Londen. De shop gaat later van vader op zoon en tenslotte naar kleinzoon Pieter Hak, de broer van Tony. Tony is zeer geëmotioneerd door te zien waar zijn overgrootvader in moeten hebben gewerkt en geleefd. Een bijzondere ontmoeting met een bijzonder aardige man.

Een klein groepje gaat naar het congres van de Sustainable Eel Group in het National History Museum, de banners worden opgesteld en aan het eind van de middag geven Maarten en Frank een ludieke presentatie waarmee de eerste congresdag wordt afgesloten.

Donderdagavond is er bij de Palingaak een borrel van Dupan met palinghapjes verzorgd door kok John van de Ven. Bemanning en genodigden genieten van de lokatie, van de palingaak en van het uitzicht over de Theems en de Tower Bridge.

Vrijdag

Vrijdag begint rustig, Pieter Hak, broer van Tony bezoekt de aak en we geven hem een rondleiding. Hij heeft twee boeken voor ons meegenomen, een boek over de palingverkopers in Londen en een fotoboek met Pie and Mash shops.

Diverse leden van Plaatselijk belang zijn inmiddels onderweg en als iedereen er is vertrekken we om een bezoek te brengen aan de Guild Hall, de zetel van de Lord Mayor of London. Sheriff Elizabeth Green ontvangt ons en neemt de foto van de Palingaken, de bijlbrief en gerookte paling in ontvangst. De paling wordt meteen schoon gemaakt en gepresenteerd. De sheriff had nog nooit paling gegeten, het smaakte haar echter zeer goed! Na de plechtigheden gaan we samen met de dominee en de vertegenwoordigers van Plaatselijk Belang Heeg naar de pub waar we de dag weer evalueren. Die avond eten we gezamenlijk aan boord en zijn de festiviteiten achter de rug. De gasten gaan van boord, we kijken terug op een heerlijke week maar kijken ook weer uit naar een mooie terugreis.